Case: SEU Xperience
SEU Xperience is een jong bedrijf dat zich op één ding focust: het opleiden van professionals in de uitzendwereld.
SEU Xperience is een jong bedrijf dat zich op één ding focust: het opleiden van professionals in de uitzendwereld. De eindtermen van de Stichting Examen Uitzendbranche (SEU) staan centraal.
Hoewel SEU een jong bedrijf is, zijn hun trainers juist ervaren. SEU Xperience leidt op met aantoonbaar succes: alle deelnemers slagen voor hun examen.
Situatie
“We kopen momenteel een leerlijn in”, vertelde Coen Vendrig, eigenaar van SEU Xperience, “maar deze voldoet niet aan onze wensen. Het is een heel omvangrijke e-learning, het is niet geblend met onze klassikale training en het systeem is erg prijzig. Is het mogelijk om een leerlijn in eigen beheer te maken?”
Wensen van de opdrachtgever
- Onderzoek of een maatwerk leerlijn meerwaarde heeft voor onze organisatie
- Ontwikkel een digitale leerlijn die samen met de vier klassikale dagen de perfecte blend vormt
- Houd bij de ontwikkeling van de leerlijn rekening met het Rotterdamse karakter van onze organisatie
- Presenteer een systeem dat we zelf eenvoudig kunnen aanpassen en aanvullen
Aanpak
Het project werd een co-creatie met de opdrachtgever: samen teksten schrijven, oefeningen bedenken, continu sparren, samen ontdekken.
In de leerlijn is een verhaallijn verweven. Door mee te kijken over de schouders van intercedente Suzanne weten de deelnemers welke vragen zij in hun werk kunnen verwachten. Trainer Tobias deelt zijn jarenlange ‘experience’: verhalen uit de praktijk. Uitzendkracht Zara en werkgever Ruud stellen regelmatig vragen. Bijvoorbeeld over belastingen, vakantiedagen, verzekeringen en ontslag.
Ook ontwikkelden we voor SEU de ‘Knowledge Booster’: een online tool met allerlei vragen en antwoorden, waarmee de deelnemer extra kan oefenen.
Tot slot maakten we een online proefles voor potentiële opdrachtgevers.
Effect
- De verhaallijnen in de training bevatten een groot aantal karakters, zodat elke deelnemer zich kan herkennen, met meer plezier leert en het geleerde sneller kan toepassen
- Deelnemers krijgen allerlei situaties voorgelegd waarvan ze het antwoord zelf in de cao moeten opzoeken, zodat de transfer van leren groter wordt
- In de e-learning is veel aandacht voor realistische en voorstelbare situaties en oefent de deelnemer na elk blok; ook dit bevordert de transfer van leren
- Het systeem is zo eenvoudig, dat SEU Xperience na enkele dagen al zelf de training uitbreidde met verdiepingsstof
- Met de online proefles kan SEU Xperience haar prospects gemakkelijk laten zien hoe de digitale leerlijn in elkaar zit, zodat ze sneller tot een keuze komen
SEU Xperience eigenaar Coen over Flipped: “Wat begon als een verkennend gesprek met Flipped, mondde zeven maanden later al uit in een volledig operationele en didactisch verantwoorde leerlijn. De samenwerking met Judith en Debbie was gewoon goed: ze denken net even verder en ze durven kritische vragen te stellen.”
Wat zijn jóuw ambities?
Flipped helpt je graag om ze te verwezenlijken. Deel je vragen met ons: we zetten graag de mogelijkheden op een rijtje.