Wéér een balletje op kosten van de baas.

Betaal je een bloemschikcursus uit het opleidingsbudget? (Antwoord: Nee, tenzij)

Toen ik nog studeerde (oma vertelt) aten we gezellig samen in ons studentenhuis

De kok in kwestie bepaalde het menu en betaalde de boodschappen.

De maaltijden verschilden enorm. De ene avond kregen we een Knorr Wereldgerecht voorgeschoteld dat amper genoeg was voor vier hongerige studenten. De drankjes moesten we erbij bedenken.

De andere avond kregen we pasta met veel verse groente en Parmezaanse kaas, én stonden de flessen wijn al op tafel.

Niet iedereen had hetzelfde beeld bij gezellig samen eten.

Verschil in definitie: je kunt er dágen zoet mee zijn

Ik zie het ook bij organisaties die een Leven Lang Leren opnemen in hun organisatievisie.

Wat is een Leven Lang Leren?

Op www.rijksoverheid.nl staat:

Door scholing kunnen werknemers bijblijven bij veranderingen in hun eigen baan of overstappen naar een andere baan. Ook werkzoekenden kunnen hun kansen op werk vergroten met bijscholing of een leerwerktraject. Zo blijven volwassenen flexibel inzetbaar op de arbeidsmarkt. Werkenden en werkzoekenden kunnen op verschillende manieren leren. Dat kan door te leren in de praktijk, op de werkplek. Maar bijvoorbeeld ook door het volgen van een opleiding of een cursus. 

Samengevat: een Leven Lang Leren (LLL) is loopbaanbestendig blijven, door te leren via opleiding, in de praktijk en op de werkplek.

Een weerbarstig begrip in de praktijk. Zelfs voor professionals

Een tijdje geleden deden we een oproep op LinkedIn met de vraag: “Wat is jóuw definitie van een Leven Lang Leren?” Als je de reacties leest, veelal van L&D-specialisten, beperkt LLL zich niet per se tot de loopbaan: 

Linkedin oproep

Heel begrijpelijk

Leren houdt immers niet op als je de deur van je kantoor achter je dichtdoet.

Toch is het voor organisaties belangrijk om het begrip goed af te bakenen. ‘Duurzame inzetbaarheid’, ‘de wendbare organisatie’, ‘de lerende organisatie’: de beleidsstukken staan er vol mee, maar daarmee ben je er nog lang niet.

Hoe introduceer je het begrip dan wél?

Heel simpel. Wie heb je het hardst nodig voor een wendbare organisatie? Juist. Je medewerkers. Vráág ze dan ook wat ze nodig hebben om wendbaar te blijven.

Een Leven Lang Leren begint op de werkvloer. Praat uitgebreid met je medewerkers vóórdat je je pen pakt om het begrip in vijf fraaie volzinnen op te nemen in je opleidingsplannen.

Laat je teams het gesprek voeren, en luister, luister, luister naar de antwoorden:

  • Wat is de definitie van een Leven Lang Leren binnen ons team?
  • Welke vormen van leren kennen we? Willen we die behouden, inkrimpen, uitbreiden?
  • Hoe vertalen we het geleerde naar de praktijk? Welk effect heeft dat op ons team en de organisatie?
  • Wat hebben we al bereikt? Wat heeft dat de organisatie, het team en jou als persoon gebracht?
  • Wat hoort wel en niet thuis binnen het begrip een Leven Lang Leren?

Op deze manier stel je je mensen en hun lerend vermogen centraal. Niet door te vertellen wat ze moeten doen, maar door te vragen hoe je ze zich het best kunnen ontwikkelen in de dagelijkse complexiteit en dynamiek van hun werk.

Want dat is een Leven Lang Leren

Worden wie je wil worden, in je werk.

Dat staat niet vast, maar verandert continu, in wisselwerking met je omgeving: de organisatie, collega’s, leidinggevenden, het netwerk, de wereld.

Wat wel vaststaat is het element: in je werk. Alle persoonlijke doelstellingen moeten bijdragen aan de teamdoelstellingen. Alle teamdoelstellingen dragen bij aan de doelstellingen van de organisatie.

Dat betekent dat administrateur Floris géén cursus bloemschikken kan doen van het opleidingsbudget

Hoe ontspannen hij daar ook van wordt, hoe noodzakelijk de creativiteit ook voor hem is.

Tenzij Floris heeft aangegeven dat hij zich wil laten omscholen tot bloemist. In dat geval kun je afspraken maken over een tegemoetkoming in zijn opleidingskosten én de dag waarop jullie afscheid van elkaar nemen.

Hou Floris wel even in je achterhoofd

Want misschien kan hij over een jaar het boeket verzorgen dat bij de entree op jullie balie staat.

Reageren
Op deze profielfoto zie je Flippo Anna Wolthaus. Zij is Co-Owner van Flipped en Learning Professional bij Flipped.

Je las een blog van Flipped - Professionals in Learning. Leuk dat je hier bent!

Wil jij een toekomstbestendige organisatie zijn, worden of blijven? Dan helpen we je graag, met:

Over ons

Dit blog delen met je netwerk? Graag!

Zinnige leeractiviteiten ontwikkelen?

Breng éérst je bestaande leeractiviteiten in kaart, met ons driestappenplan.

Nu downloaden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis stappenplan

In 3 stappen zicht op al je leeractiviteiten

Ontvang het e-book

north