Je ziet prachtige visies op leren. Echt. Prachtig.
Maar in 90% van de gevallen is die visie niet geconcretiseerd.
Ik kom zinnen tegen als:
- Onze medewerkers hebben zelf de regie over hun leerproces
- Onze docenten hebben ervaring in de praktijk en zijn inspirerend
- Wij brengen professionals samen in een veilige leeromgeving
- Onze leidinggevenden ondersteunen de medewerkers in hun leerproces
- Onze leerfilosofie is gebaseerd op samenwerking en continue reflectie
Op zich goede zinnen. Niets mis mee. Maar je moet ze wél concretiseren.
Stel jezelf steeds de vraag:
- Wat betekent dit in de praktijk?
- Wat doe ik dan wel of juist niet?
IKEA-kast
Een visie zonder ontwerpprincipes is als een IKEA-kast zonder handleiding. Het lijkt een goed idee, maar het eindigt in frustratie. Zorg dat de visie helpt bij het maken van keuzes over je leeractiviteiten. Bijvoorbeeld: welke trainer wel of niet? Of welke werkvorm wel of niet?
Definitie van ontwerpprincipes
“Ontwerpprincipes (binnen leren en ontwikkelen) zijn richtlijnen voor het ontwerpen van leeractiviteiten, zoals een training, e-learning of blended learning. Ze richten zich op hoe je de leerervaringen zo effectief, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk mogelijk maakt.”
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press.
Hoe doen die Flippo’s het dan?
Samen brainstormen we over de visie op leren. Zo wordt het steeds concreter. En soms ben ik dan superirritant, als een interviewer van Pownews. Ik blijf maar doorvragen:
- Dus dat betekent dat?
- Je doet dus altijd?
- En je doet dus nooit?
Voorbeelden
“Onze medewerkers hebben zelf de regie over hun leerproces”.
Dit concretiseren we met de volgende ontwerpprincipes.
- De medewerkers kunnen zichzelf, zonder toestemming, aanmelden voor de leeractiviteiten.
- De medewerkers hebben volledig en laagdrempelig toegang tot het aanbod van de academie.
- De medewerkers bepalen zelf op welk moment in het jaar ze een examen doen.
- De medewerkers kiezen zelf of ze een e-learning thuis, op kantoor of in de trein doorlopen.
“Je leert het beste als de leeractiviteit direct aansluit op jou en jouw werkomgeving.”
Dit concretiseren we met de volgende ontwerpprincipes.
- De trainers gebruiken altijd voorbeelden en situaties die ze opgehaald hebben bij medewerkers en leidinggevenden van onze organisatie.
- We voeren voorafgaand aan elke training een intakegesprek met de medewerker om te onderzoeken of de leeractiviteit goed aansluit bij de ontwikkelbehoefte.
- We bieden alleen modulaire leerpaden aan, zodat medewerkers zelf kunnen kiezen wat relevant is voor hun werk.
De eerste keer is het best lastig om je visie te concretiseren.
Hulp nodig?
We komen graag met je brainstormen. Online of op locatie.
Resultaat?
Een praktische lijst met ontwerpprincipes, waarmee je kan toetsen of je leeractiviteiten voldoen aan je visie op leren.
Kortom: wij zijn de handleiding voor jouw IKEA-kast.