Hoe bevlogen ben jij eigenlijk?

Het is 5 juli 1991, kwart voor zeven ’s avonds. Morgen ben ik jarig. Normaal hoef ik pas om acht uur naar bed en kijk ik nog lekker tv. Waku Waku bijvoorbeeld, of Te land, ter zee en in de lucht

Maar vandaag niet. 

“Welterusten, ik ga naar bed”, zeg ik tegen mijn ouders, “want als ik nú ga slapen, is het snel morgen en dan krijg ik cadeautjes!”

Dát gevoel, dat je niet kunt wachten op de dingen die staan te gebeuren, is bevlogenheid. 

Als je bevlogen medewerkers hebt, mag je je handen dichtknijpen: ze zetten met plezier een stapje extra. 

Hoe herken je bevlogen medewerkers?

Bevlogen mensen staan positief in hun werk, ze kunnen veel aan en ze presteren moeiteloos. Daarnaast hebben bevlogen medewerkers en teams meer tevreden klanten. Ook helpen bevlogen medewerkers hun collega’s vaker. Vrijwillig en zonder opdracht. 

Het is zelfs zo dat sterk bevlogen medewerkers anderen kunnen aansteken.
Pas maar op: voor je het weet is je hele team ‘besmet’.

Welke factoren beïnvloeden bevlogenheid?

In 2001 schreven de Utrechtse A&O-psychologen Wilmar Schaufeli en Arnold Bakker een pleidooi voor een positieve benadering in de arbeids- en organisatiepsychologie. Ze ontdekten dat bevlogenheid zich kenmerkt door drie elementen: vitaliteit, toewijding en absorptie

  • Vitaliteit is het bruisen van energie, je sterk en fit voelen – zowel fysiek als mentaal. Je werkt lang en onvermoeibaar door en je doorzettingsvermogen is groot. Na een werkdag voel je je nog steeds fit, en als je ’s morgens wakker wordt, heb je zin in de dag.
  • Toewijding is een sterke betrokkenheid bij het werk. Je vindt je werk nuttig, inspirerend, uitdagend en zinvol. Je bent enthousiast als je op een feestje over je werk en je werkgever praat. Je ogen gaan stralen, je gebruikt je hele lijf om te vertellen over de leukste baan van de wereld.
  • Absorptie is opgaan in het werk op een plezierige manier. De tijd vliegt voorbij.
    De koffie wordt koud, je blaas vraagt dringend om toiletbezoek.

“Dus bevlogen mensen zijn de harde werkers in mijn team”

Nou: het ligt iets genuanceerder. 

De ‘gewone’ harde werker presteert krampachtig en zonder fun. Het is de medewerker die met een frons tussen zijn ogen driftig zit te tikken op zijn toetsenbord. Hij doet het werk naar tevredenheid – maar niet meer dan dat. 

Bevlogen medewerkers zijn ontspannen, energiek en behulpzaam. Ze doen hun werk met hart en ziel. 

Bevlogenheid lijkt ongrijpbaar, maar je kunt het meten

Bakker en Schaufeli (2004) ontwikkelden de Utrechtse Bevlogenheid Schaal. Van deze schaal maakten ze ook een verkorte versie, waarin de meest kenmerkende items zijn geselecteerd.

Hieronder staat een screenshot van deze test. Klik op deze printable om de test te printen en in te vullen.  

Maak die test, het kost je hooguit vijf minuten

Welke schaal scoort het hoogst? En welke het laagst? Sta er eens bij stil met een collega. Of bespreek het thuis aan de keukentafel. 

En dan?

Dan nodig je ook je medewerkers uit om de test te doen, en de uitkomst te bespreken met een collega of met het thuisfront.

Ik garandeer je: de gesprekken zullen mooie cadeautjes zijn, zelfs al is er niemand jarig. 

~Judith Rook, Learning Professional & mede-eigenaar Flipped

Judith Rook

2 reacties op “Hoe bevlogen ben jij eigenlijk?

  1. Leuk Lisette! We zijn benieuwd naar de uitkomsten.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je las een blog van Flipped, professionals in learning. Leuk dat je hier bent!

Reageer gerust op onze artikelen, we zijn heel benieuwd naar jouw kijk op de zaak.

Wil jij een toekomstbestendige organisatie zijn, worden of blijven? Met medewerkers die met plezier leren? Dan helpen we je graag, met:

Over ons

Dit blog delen met je netwerk? Graag!

north