Heb jij al nagedacht over de besteding van het opleidingsbudget? Wij merken (gelukkig) dat steeds meer organisaties gezamenlijk e-learnings laten ontwikkelen. Bijvoorbeeld in de ggz, de metaaltechniek en de ouderenzorg.
Natuurlijk komen daar uitdagingen bij kijken. Iedere organisatie heeft bijvoorbeeld een andere huisstijl. Dit kan basaal zijn, of meer uitvoerig. Geel met groen, of juist Egyptisch blauw met Amarant. En we zijn gevoelig voor informatie die niet aansluit op de praktijk. Als je altijd een rode spuit gebruikt, dan wil je in de e-learnings liever geen blauwe spuit zien. Een disclaimer kan helpen.
Advies: samen ontwikkelen betekent concessies doen: een beetje water bij de wijn kan ook best lekker zijn. Wees je daarvan bewust.
Water bij de wijn? Liever niet
Daarom hou ik zelf altijd de 80-20-regel aan: is 80% van de informatie hetzelfde? Dan is het slim om samen e-learnings te ontwikkelen. Zo blijft je Pinot Grigio ook lekker op smaak. Zit er meer verschil tussen? Dan zou ik als organisatie eigen e-learnings ontwikkelen (of de kennis op een andere manier overbrengen). Anders smaakt je Pinot Grigio straks wel erg waterig.
En als 80% van de inhoud voor de e-learning overeenkomt?
Je wil natuurlijk dat iedere betrokken organisatie input levert. Maar hoe groter de werkgroep, hoe lastiger het proces. Wij adviseren, naast de Flippo’s, maximaal drie mensen in de werkgroep. Andere betrokkenen kunnen een klankbordgroep vormen. De werkgroep haalt gerichte input en feedback op bij deze klankbordgroep. Zo benut je ieders tijd optimaal. En bepaal vooraf wie de uiteindelijke klap geeft als er een inhoudelijke discussie is.
Eventueel kun je de thema’s verdelen: bij thema A heeft Jan het laatste woord en bij thema B heeft Yolanthe het laatste woord.
Oké, en de communicatie?
Maak duidelijke afspraken over de communicatie en wie eindverantwoordelijk is:
- Het liefst bepaal je vooraf wie de projectleider wordt, zodat hij of zij meteen de samenstelling en organisatie van de werkgroep regelt. De projectleider zorgt vervolgens voor eenduidige communicatie richting ons als ontwerper en ontwikkelaar van de e-learnings.
- Bepaal vooraf met elkaar hoeveel reviewrondes je wilt. Onze standaard is vier reviewrondes gedurende het hele traject. Leg ook vast hoe, en bij wie, je feedback ophaalt. Bijvoorbeeld: welke vier (type) mensen vormen een goede afspiegeling van de doelgroep en stakeholders?
- Houd aandacht voor een efficiënte samenwerking, planning en via welke kanalen je werkt. En spreek bijvoorbeeld af dat alle feedback vanuit de verschillende organisaties in één document terugkomt, zonder interne tegenstrijdigheden.
Uit onze praktijk:
“Tijdens mijn eerste e-learningproject werkte ik samen met verschillende organisaties. Ik nam, behoorlijk veel, de rol van taakverdeler en planner op me. Dat kostte mij veel uren die ik niet kon besteden aan het ontwerpen en ontwikkelen. Bij de e-learning die daarna volgde, pakte de projectleider van de klant veel meer die rol, waardoor mijn bestede uren meer van toegevoegde waarde werden.”
– Sandra Heijs
Voordelen van gezamenlijke e-learnings
Als je goed samenwerkt dan zijn dit de belangrijkste voordelen:
- Je bespaart kosten
- Je tijdsinvestering is kleiner
- Je leert van de andere organisaties
- Je versterkt als organisatie je netwerk
- Je hoeft niet alle expertise uit je eigen organisatie te halen
Waar komt de e-learning terecht?
Je kunt de e-learning op verschillende manieren implementeren.
Hieronder vier opties:
- Gezamenlijk Learning Management Systeem (LMS)
- Via LTI naar ieders eigen LMS (niet bewerkbaar)
- Via SCORM naar ieders eigen LMS (bewerkbaar)
- Op een gezamenlijke openbare website
Elke manier heeft voor- en nadelen. Daar kunnen we je alles over vertellen.
En als de e-learnings klaar zijn?
Net als een website is een e-learning nooit af. Afhankelijk van het onderwerp is het na een half jaar, of na bijvoorbeeld twee jaar nodig om de e-learning te actualiseren. Een e-learning ChatGPT moet hoogstwaarschijnlijk sneller aangepast worden dan een e-learning over de Slag om Arnhem.
- Wie bepaalt dat?
- Wie betaalt dat?
- Wie stuurt daarop?
Uiteindelijk moet er iemand verantwoordelijk zijn. Dus ook twee jaar na oplevering. Hoe vaak ik niet gezien heb dat de eigenaar van een e-learning al drie jaar niet meer werkzaam is bij het bedrijf.
Dus, wat gaan we doen?
Is 80% van de informatie hetzelfde? Dan is het slim om samen e-learnings te ontwikkelen. Je bespaart kosten, werkt sneller en gebruikt elkaars kennis. Het vraagt wel om concessies doen, dus hou rekening met elkaars wensen.
Maak de werkgroep niet te groot (5 personen, inclusief 2 Flippo’s), bespreek wie de projectleider is en wie de beslissingen neemt bij discussies. Denk ook na over hoe je de e-learnings wilt implementeren en wie verantwoordelijk blijft als alles online staat.
Als je op deze manier samen e-learnings ontwikkelt, dan werkt het!
Wil je dat wij helpen?
Plan een meeting met alle betrokken organisaties, ga veelvuldig in overleg, werk het in drievoud uit en laat in geval van nood Yolanthe de knoop doorhakken.
Nee, geintje. Gewoon even bellen, mailen of appen!
We denken graag mee.