Provincie Gelderland

Blended leren ontwikkelen en verankeren

In gesprek met Sandra Veerman, teamleider Leren & Ontwikkelen, Provincie Gelderland

Huidige trainingen   

Door corona is er noodgedwongen geëxperimenteerd met online trainen. En door de komst van een Learning Management System is het mogelijk meer digitaal te gaan leren. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de huidige trainingen en voor de trainer?

Ontwikkeling van trainingen

Vanuit Provincie Gelderland was het tijd om de situatie eens kritisch te bekijken.
Vragen die zij stelden:

  • Wat willen we (van deze ontwikkelingen) behouden en integreren in onze werkwijze?
  • Hoe ziet de interne trainer bij de Provincie er over vier jaar uit?
  • Hoe traint hij/zij, hoe is hij/zij betrokken bij de ontwikkeling van trainingen?
  • In welke vorm bieden we de trainingen aan?
  • Wat kan digitaal, wat moet live, en kan het individueel of in groepsverband?

Geflipte aanpak

Vanuit Flipped is een analyse uitgevoerd: Wat is de huidige situatie en waar willen we naartoe groeien? Wat is daarvoor nodig? Dit heb ik, Marit, samen met de L&O-adviseurs ontwikkeld:

  • Het formuleren van een nieuwe visie op leren
  • Een procesbeschrijving voor het ontwikkelen van het opleidingsaanbod
    Welke stappen zetten we, wie zijn daarbij betrokken, wat is hun rol, hoe werken we, en wat leveren we op? De beschrijving is bedoeld voor de interne opdrachtgever, L&O-adviseur, inhoudsdeskundige, trainers en inkopers.
  • Alle ondersteunende documenten voor het ontwikkeltraject
    Intakeformulier, plan van aanpak, draaiboek trainingen, storyboard voor e-learningontwikkeling enz.
  • Beschrijving van 3 trainersprofielen

Dit was mijn eerste opdracht voor Provincie Gelderland. Daar gaat de referentie van Sandra ook over. Maar van het één kwam het ander. En da’s altijd fijn.

Blended leerlijn en trainingen

Na het realiseren van de eerste opdracht mocht ik dus verder met de vervolgopdrachten. In samenwerking met de Provincie voerde ik de volgende werkzaamheden uit:   

  • Ontwikkelen van een blended leerlijn voor trainers
  • Fungeren als sparringpartner van een L&D-adviseur
  • Creëren van een standaard werkwijze voor het ontwikkelen van blended leren
  • Ontwikkelen van meerdere blended trainingen
  • Doorvoeren van alle veranderingen in het LMS

Provincie Gelderland over Flipped

Het begon met een sympathiek mailtje van Flipped: ‘Jullie hebben nog een aantal uren tegoed op jullie strippenkaart’, schreven ze, ‘vergeet je die niet in te zetten?’ Dat kwam goed uit, want we stonden aan de vooravond van een groot ontwikkeltraject voor onze trainers. Na enkele constructieve gesprekken werd een nieuwe opdracht beklonken, en ging Marit van Flipped bij ons aan de slag.

Dat voelde goed, vanaf dag 1. Heel fijn en collegiaal. En ze heeft enorm veel werk verzet: van een scherpe analyse van de huidige situatie en het uitlijnen van een ontwerp- en ontwikkeltraject, tot complete trainersprofielen. Tastbare resultaten, waar we concreet mee aan de slag kunnen.

En nu?

Vanuit de basis bleek er behoefte te zijn aan blended leren. Daaruit volgde een nieuwe opdracht waarbij ik meerdere trajecten voor het (her)ontwerpen van opleidingsaanbod heb gerealiseerd. Dit resulteerde in ‘De Gelderse blend: hoe het L&O team blended leren ontwikkelt en verankert in de organisatie’. 

Betrokken Flippo op dit project

Vacature

Wil jij een Flippo worden?

Bekijk onze vacature