feb 16

Transfer: niet alleen voor voetballers

Bij ‘transfer’ denken de meeste mensen aan de voetballerij, waar sterspelers de ene topclub verruilen voor de andere. Ook binnen de wereld van leren en ontwikkelen is ‘transfer’ een begrip. Judith Rook, medeoprichter van en learning professional bij Flipped, weet daar alles van. Zij heeft een onderzoek afgerond naar de transfer van opleidingen en deelt haar inzichten.

Bij Flipped verdiepen wij ons in het leren en ontwikkelen van mensen. Goede leerprogramma’s ontwikkelen voor organisaties, en het ondersteunen bij alles daaromheen, dat is wat ons drijft. Daar is nog een wereld te winnen. Te beginnen met de zogeheten ‘transfer van leren’. Dat betekent dat medewerkers daadwerkelijk in de praktijk kunnen brengen wat ze geleerd hebben aan kennis, vaardigheden en attitudes.

Een leerprogramma op maat

Om de transfer te verhogen, nemen wij de lerende als uitgangspunt. Waar zit zijn of haar motivatie? Wat kan hij of zij (intellectueel) aan? Is het een verplichte opleiding of niet? Wij vragen door bij opdrachtgevers, zodat we precies weten met wie we te maken hebben, en een leerprogramma op maat kunnen maken. Wij zijn fan van ‘blended learning’, een combinatie van verschillende werkvormen op individueel – en groepsniveau. Dankzij e-learning voorzien we in een ‘adaptief pad’: mensen die iets al kunnen of weten, gaan sneller naar het volgende hoofdstuk. Degenen die de stof nog lastig vinden, krijgen meer herhaling. Hierdoor leggen we een stevige kennisbasis, en komen mensen met gerichtere vragen en aangewakkerde interesse naar de klassikale bijeenkomsten.

Een programma op maat zorgt ervoor dat de medewerkers zich herkennen in de onderwerpen en voorbeelden. Dat voorkomt dat ze gedemotiveerd raken en afhaken. Dat is zo zonde!

Leren is leuk!

Veel mensen moeten verplicht hun kennis bijspijkeren. In de zorg is dat zo, maar ook klantencontactcentra laten hun medewerkers vaak trainen. Voor ons is ‘verplicht’ geen synoniem van ‘saai’. Ook verplichte stof kun je op een leuke manier opdienen, en zodanig dat het aansluit bij de praktijk. Dan halen medewerkers niet alleen hun ‘vinkje’, maar hebben ze ook echt wat aan de geleerde stof. En daar heeft de organisatie baat bij.

Support voor opgeleide medewerkers

Vaak zie je dat mensen die enthousiast van een opleiding terugkomen, hun nieuwe kennis niet kunnen toepassen in de praktijk. Omdat de middelen en de systemen ontbreken, of omdat ze er door de waan van de dag geen tijd voor vrij kunnen maken. Maar vooral: omdat ze geen support krijgen van hun leidinggevende en collega’s. Wij wijzen organisaties de weg in het genereren van support voor medewerkers na het afronden van hun training. Dat kan in heel kleine dingen zitten, zoals belangstelling tonen tijdens het werkoverleg, of even terugkoppelen bij een kop koffie.

Transfer zorgt voor rendement

Opleidingen zijn doorgaans kostbaar. Door er net wat meer tijd en aandacht aan te besteden, en zorgvuldig na te denken over de transfer, gaat het rendement echter met sprongen omhoog. Als je toch geld aan een opleiding uitgeeft, kun je er beter voor zorgen dat je er maximaal profijt van hebt. Door support te geven waar dat nodig is, door een leuke lesmethode af te stemmen op de medewerker, door het inzetten van e-learning. Al deze kleine dingen dragen bij aan het trainen van je sterspelers en het halen van de verbeterdoelen van de organisatie. Met als resultaat: winst voor medewerker én organisatie.

Denk jij al na over de transfer van opleidingen?

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *