“Je moet gewoon groot denken…”

“… en klein beginnen”

Online leerplatform gekocht? Hou je hand op de knip

Eindelijk hebben jullie een online leeromgeving

Je organisatie is niet over één nacht ijs gegaan. Nee, het was een lange procedure met een stevig Programma Van Eisen en veel vergaderen.

Diverse leveranciers kwamen op bezoek om hun online leerplatform te presenteren. Iedereen kon zijn zegje erover doen: management, directie én de werkvloer. Het platform moest immers organisatiebreed gedragen worden.

En voilà, dat is gelukt: de tool is in huis, hij staat startklaar.

Tijd voor de content

Nu moet je de online omgeving vullen met modules en leerlijnen. Content, dus. Maar ja, hoe dan?

Zelf doen? Laten doen?

In dit blog lees je over de opties én de valkuilen. Ik sluit af met een advies dat voor elke organisatie geldt. Ook voor de jouwe.

Klaar voor? Let’s go.

Een online leerplatform vullen: de opties

Als je aan de slag gaat met de content heb je drie keuzes.

1. Je koopt bestaande standaardmodules in
2. Je laat maatwerkmodules ontwikkelen
3. Je maakt zelf de content

Optie 1: Een standaardmodule inkopen

Dit is een relatief goedkope keuze die je snel implementeert. Je vult met gemak je hele platform met een breed aanbod voor je medewerkers. Je schaft één keer een flinke set modules aan, en klaar ben je.

Het nadeel? Standaardmodules passen nooit precies bij jullie situatie, bedrijfscultuur en werkwijze.

Zo kocht een zorgorganisatie honderd standaardmodules in. “Zijn we voorlopig onder de pannen”, was de motivatie. Maar in de module Dementie werd gesproken over ‘Probleemgedrag’, terwijl de zorgorganisatie juist had gekozen voor de term ‘Onbegrepen gedrag’. Dit was een basale mismatch met de organisatievisie.

Optie 2: Maatwerkmodules laten ontwikkelen

Maatwerk leidt tot prachtige e-learning, helemaal afgestemd op jullie leervraag.

Maar let op: negen van de tien keer ontwikkelt jouw leverancier de modules in een afgeschermde auteurstool. Daar heb je óf geen toegang toe, óf je snapt er geen bal van zonder software-kennis. Voor elke wijziging, hoe klein ook, moet je aankloppen bij de ontwikkelaar. Een prijzige kwestie, dat begrijp je meteen.

Een schoonmaakbedrijf liet een maatwerkmodule ontwikkelen over ‘Veilig werken met schoonmaakmiddelen’. Het ingeschakelde bureau maakte een gelikte leeromgeving met het programma Articulate Storyline. Na een wijziging in de regelgeving moesten alle kennisonderdelen, animaties, oefenvragen en toetsen worden aangepast. Het schoonmaakbedrijf kon dit niet zelf en wendde zich tot het designbureau. ‘t Kostte een flinke duit – en dat stond niet op de begroting.

Optie 3: Zelf je content maken

De meeste online leerplatformen hebben een ingebouwde online editor: de auteurstool. Hiermee ontwikkel je op relatief eenvoudige wijze je e-learning. Je bouwt zelf je content voor een behapbaar budget.

Aan de andere kant: de functionaliteiten van standaard auteurstools zijn wisselend. Met de ene auteurstool kun je los gaan met kleuren en achtergronden, maar kun je nauwelijks variëren met werk- en vraagvormen. Of de vraagvormen zijn legio, maar je kunt ze niet toevoegen aan het theoriegedeelte. Alleen maar in een losse toets.

Een installatiebedrijf maakte gebruik van een online leerplatform waarmee je zelf e-learning modules kunt maken. Het bedrijf wilde specifieke bestanden toevoegen die deelnemers na een training konden downloaden. Helaas: het platform ondersteunde dat type bestanden niet.

Vaak willen organisaties te veel. Ze kiezen het liefst voor het meest uitgebreide pakket

De neiging om in te kopen is groot. Kant-en-klaar, hapklare brokken, morgen beginnen: wie wil dat nou niet?

Soms speelt status ook een rol. Organisaties laten graag zien dat ze voorlopen op hun concurrenten. “Kom bij ons werken, wij hebben een hypermoderne online leeromgeving met wel tweehonderd modules!”

Het doet me denken aan mijn konijnen

Jarenlang had ik twee konijnen in de achtertuin. De gezellige diertjes inspireerden zowel buren, vrienden als familie: zij namen ook konijnen.

Ze kochten er allemaal twee (want één konijn is zielig) inclusief een groot buitenhok, ze bouwden een ren voor de broodnodige beweging en ze legden een voorraad aan van speelgoed, snacks, bodembedekking en voer waar mijn konijnen alleen maar van konden dromen.

En toen? De kinderen vonden het al gauw niet meer zo interessant. Bij vakantie en een weekendje weg bleek je de dieren niet zomaar alleen te kunnen laten. En op de kosten voor pension, dierenartsbezoek en vaccinaties hadden ze ook niet gerekend.

Binnen een jaar gingen alle konijnen naar de kinderboerderij of op Marktplaats. Honderden euro’s down the drain.

Mijn advies: hold your horses

Je hébt een platform. Je kúnt het zelf vullen. Doe het daar nu eerst eens mee. Ontdek wat je met de tools kunt, en ga niet als een kip-zonder-kop nóg meer functionaliteiten inkopen.

Het platform is niet bepalend voor de kwaliteit van jouw e-learning. Goed doordachte content, met een rode draad en helder verhaal, bepaalt die kwaliteit wél.

Denk aan die konijnenbezitters

Ze hadden ook eerst op mijn konijnen kunnen passen. Of voor een zorgkonijn kunnen kiezen.

Gewoon klein beginnen, en kijken hoe het werkt. Dat mag. Bij konijnen én bij e-learning.

Is dat geen geruststellend idee?

Reageren
Op deze profielfoto zie je Flippo Anna Wolthaus. Zij is Co-Owner van Flipped en Learning Professional bij Flipped.

Je las een blog van Flipped - Professionals in Learning. Leuk dat je hier bent!

Wil jij een toekomstbestendige organisatie zijn, worden of blijven? Dan helpen we je graag, met:

Over ons

Dit blog delen met je netwerk? Graag!

Zinnige leeractiviteiten ontwikkelen?

Breng éérst je bestaande leeractiviteiten in kaart, met ons driestappenplan.

Nu downloaden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis stappenplan

In 3 stappen zicht op al je leeractiviteiten

Ontvang het e-book

north